طهرونیها چگونه از پایان ماه رمضان خبردار میشدند؟
تاریخ انتشار: ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۹۱۴۱۳۷
همشهری آنلاین - بهاره خسروی : مرحوم «جعفر شهری» در جلد سوم کتاب «طهران قدیم» در باره استقبال از عید فطر میان پایتختنشینان اینگونه روایت میکند: «غروب شب اول ماه شوال، از ساعتهای پرجنب و جوش ماه رمضان به حساب میآمد که اگر ماه از سی کمتر بود و تقویمها آن را بیست و نه روز گفته بودند از هنگام آفتاب زردی تا یک ساعت از شب رفته روی بامها و گلدستهها و بلندیها، سر به سوی جنوب غربی آسمان کرده، به دنبال ماه میگشتند که این ماه دیدن نیز باید با مشاهده جماعت و چند عادل محل انجام گرفته باشد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
استقبال از عید فطر در تهران قدیم جذابیتی به اندازه استقبال از بهار و نوروز داشت و اغلب سعی می کردند بهترین آداب و مراسم ها را در این روز همه خانواده ها داشته باشند. «احمد مسجدجامعی»، عضو سابق شورای اسلامی شهر تهران، در اشاره به خاطرات دوران کودکی اش در ماه مبارک و درباره حال و هوای رویت هلال ماه شوال در میان خانواده ها تعریف می کند: «شبهای عید فطر، نوبت میزبانی ما بود که علاوه بر سور و سات معمول، اخبار رؤیت و رؤیت نشدن هلال هیجان خاصی به محفل میبخشید و یکسره تلفن اشغال بود و از قم و نجف و سایر بلاد اخبار رد و بدل میشد. گاهی تلگرافی هم روی همان کاغذهای قدیمی میرسید که مثلاً رؤیت ماه به تأیید یکی از بزرگان دین رسیده است. در آن سالها شیوه کنونی اطلاع از رؤیت هلال، مرسوم نبود و هر یک از مؤمنان به فتوای مرجع خود عمل میکرد و این بر اهمیت و هیجان این اتفاق میافزود.»
او همچنین با یادی از طعم ماندگار شیرینیپنجرهایهای ویژه شب عید فطر که در خانهشان طبخ میشد، ادامه میدهد: «البته طبخ شیرینی منزل ما هم در خانه بود و مادر فرش «اتاق کوچیکه» را جمع میکرد و بساط شیرینیپزی را در آنجا دایر میساخت و بوی شیرینی فضا را حلاوت دیگری میبخشید. گاهی هم عمه خانم به کمک میآمد و دو تایی این کار را به سامان میرساندند. ما هم برای احترام به روزهدارها، علنی شیرینیها را نمیخوردیم، بلکه یکییکی کش میرفتیم و در صندوقخانه لب و دهانمان را پاک میکردیم. در بین آنها من شیرینی نانپنجرهای را ترجیح میدادم.»
نحوه محاسبه فطریه در تهران قدیمبعد از نوید و مژده رؤیت هلال ماه شوال نوبت به کنار گذاشتن فطریه قبل از آخرین افطار ماه رمضان توسط پدر یا بزرگتر خانواده میرسید. جعفر شهری دراینباره نوشته است: «قبل از افطار شب اول ماه، هرکسی باید فطریه خود را که یک من نان گندم، جو، برنج (آنچه که خود مصرف میکرد) بود به مستحقرسانیده یا معادل قیمتش پول پرداخته یا از مال خود جدا کرده کنار بگذارد و این نیز به این صورتها انجام میگرفت که هر آینه دسترسی به مستحق منظور نبود، فطریه را که اگر گندم بود برای هر نفر شش عباسی (یک ریال و دو دهم ریال) و اگر جو بود ۴ عباسی و اگر برنج بود دو قران(۲ ریال) تا ۲ قران و نیم کنار گذارده یا اگر پول موجود نبود، از اشیای غیرضروری اتاق چیزی مانند لاله، کاسه بشقاب و... را نیت کرده، پیش خود گرو میگذاشتند و پس از پرداخت فطریه که در نخستین فرصت باید انجام میگرفت از گرو خارج میساختند.»
شهری در بخش دیگر کتابش به افراد مستحق دریافت فطریه اشاره میکند: «این فطریه در درجه اول به فامیل مستحق و بعد به همسایه و آشنای مستحق و بعد از آنها به مستحق شرعی که کر و کور و ناقصالعضو باشد تعلق میگرفت و هر آینه فطریهدهنده خود مستحق شرعی و عرفی بود و قادر به پرداخت نبود، نقد و جنس فطریه خود را میان خود و زن و بچه دستگردان کرده به مصرف میرساند و اگر مستحق، مردی بیکس و بیاهل و عیال بود از دست راست به دست چپ خود داده دو مرتبه از دست چپ خود گرفته، خویش را بریالذمّه مینمود.»
افطار روز عید با خاک تربتمرحوم شهری در مورد مراسم عید فطر که در هر محله جداگانه انجام میشد، مینویسد: «با رؤیت هلال ماه نو و اعلام عید فطر از سوی مراجع یکی از مهمترین کارها آماده شدن امام جماعت برای ادای فریضه نماز عید فطر بود. برای برپایی نماز عید فطر اهالی هر محله پای برهنه با ذکر اللهاکبر و الحمدلله راهی خانه امام جماعت مسجد محل میشدند در میان برای اضافه شدن و اطلاع بقیه از رؤیت ماه نو مکبری اللهاکبر، بعد از هر ۴اللهاکبر یکبار (الله اکبر،اللهاکبر، لا الهالاالله واللهاکبر، و للهالحمد علی ما هدانا و لهالشکر علی ما اولانا) میگفتند تا امام جماعت آماده شود. البته قبل از این حضور جمعی در همان روز عید بعد از نماز صبح یک عدهای بزرگان و معتمدان محل امام جماعت حمام میبردند و دست و پا و ریش و سبیل او را حنا میبستند. در ادامه این مراسم امام جماعت هم برای همراهی با مردم عمامه از سر بر میداشت و پا برهنه پرچمدار با ذکر و تکبیر گفتن دیگران را به شرکت در نماز عید فطر دعوت میکرد.»
البته این بیرون آمدن امام جماعت از خانه هم آدابی داشت. امام جماعت موقع بیرون آمدن از خانه خنجری به پر شال یا شمشیری از روی عبا مانند کسی که به جنگ یا جهاد میرود همراه داشت در حالت نیمه دو و شتابان به سمت مصلی خارج از شهر میرفت و بقیه هم به دنبالش برای ادای فریضه نماز عید فطر میدویدند. در پایان هم با خاک تربت، خرما مویزی افطار میکردند از راه دیگری به جز مسیر اولیه امام جماعت را تا رسیدن به خانه همراهی میکردند.»
کد خبر 673293 برچسبها عید فطر هویت شهری همشهری محله نماز رمضانمنبع: همشهری آنلاین
کلیدواژه: عید فطر هویت شهری همشهری محله نماز رمضان نماز عید فطر امام جماعت عید فطر الله اکبر
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۱۴۱۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
امیر تتلو در زندان قرآن و نهجالبلاغه میخوانَد | او تمام ماه رمضان را روزه گرفت و برنامه محفل که در شبهای ماه رمضان پخش میشد را نگاه کرد!
همشهری آنلاین - جواد عزیزی: محاکمه تتلو که از اسفند سال گذشته به اتهام تشویق نسل جوان به فساد و فحشا و فراهم کردن شرایط آن، فعالیت تبلیغی علیه نظام، دایر کردن سایت شرط بندی برای قمار و تشویق دیگران به آن، انتشار محتویات مستهجن در قالب تولید کلیپ و آهنگ، تحریک و دعوت از مخاطبان به ارتکاب جرائم منافی عفت، مصرف موادمخدر، اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور با توصیه به هواداران و فعالیت آموزشی و تبلیغی مغایر شرع اسلام در شعبه 26دادگاه انقلاب تهران آغاز شده بود، دوشنبه گذشته و با برگزاری سومین جلسه پایان یافت.
در ابتدای این جلسه قاضی حجتالاسلام والمسلمین افشاری اتهامات متهم را بار دیگر به او تفهیم کرد و از او خواست آخرین دفاعیات خود را بیان کند. پس از تفهیم اتهام متهم، نماینده دادستان در جایگاه قرار گرفت و خطاب به متهم گفت: بیشتر مخاطبان شما جوانان و نوجوانان بودند و تحتتأثیر موادمخدری که مصرف میکردید و آن را ترویج میدادید قرار میگرفتند.
تتلو نیز پاسخ داد: قصدم ترویج موادمخدر نبود. میخواستم برای کسانی که آلوده به مشروبات الکی و موادمخدر هستند جایگزین گیاهی معرفی کنم تا ضرر کمتری داشته باشد که این اشتباه بوده و اشتباهم را میپذیرم.
وی سپس در پاسخ به سؤال نماینده دادستان که چرا صفحه اینستاگرام شما بسته شد، گفت: در یک استوری اینستاگرام از خانمهای ۱۵ تا ۲۰ سال برای ساخت ویدئوی یکی از آهنگها دعوت شد که طبق قانون اروپا این موضوع را کودکآزاری تلقی کردند و صفحه را بستند.
متهم در دفاعیات خود مجددا اعلام کرد: قطعا اشتباهاتی داشتم و خیلی از رفتارهای من اشتباه بوده است. بهخاطر اشتباهاتی که داشتم معذرتخواهی میکنم.
قاضی افشاری خطاب به متهم گفت: چه تضمینی است که اشتباهات شما مجددا تکرار نشود؟ شما در گذشته هم ابراز پشیمانی کردید، ولی مجدد بهکار خود ادامه دادید.
متهم پاسخ داد: آموزش مناسبی ندیدم و اشتباه کردم!
پس از دفاعیات متهم، نماینده دادستان اعلام کرد با توجه به کیفرخواست صادره، مستندات موجود در پرونده و اظهارات متهم تقاضای رسیدگی و صدور حکم عادلانه را دارم. در ادامه الهام رحیمیفر، وکیل متهم در جایگاه قرار گرفت و اظهار کرد: طبق صحبتهایی که با متهم داشتم تأکید کرده که میخواهد به جوانها و نوجوانها بگوید من تا آخر این راه را رفتهام، چیزی در پایان راهی که من رفته ام نبوده است. شما اشتباه من را نکنید.
وی افزود: متهم در اظهارات خود بیان کرده است که قصدی جهت تحقق نتیجه و انجام فعالیت تبلیغی یا ایجاد خلل در امنیت داخلی کشور نداشته و عنصر معنوی جرم قابل احراز نیست.
رحیمیفر درباره تبلیغ سایتهای شرط بندی از سوی موکل خود بیان کرد: متهم پس از تبلیغ سایت شرطبندی وقتی متوجه میشود افراد از این مسیر متضرر میشوند، بلافاصله موضع خود را تغییر میدهد. پس از اظهارات وکیل و اخذ دفاعیات متهم، قاضی افشاری گفت: با توجه به اخذ آخرین دفاع و پایان رسیدگی به اتهامات امیرحسین مقصودلو پایان جلسه رسیدگی را اعلام میکنم و در موعد قانونی رأی صادر خواهد شد.
گفت و گو با وکیل امیر تتلوالهام رحیمی فرد، وکیل مدافع تتلو در گفت وگو با همشهری از روند محاکمه و رسیدگی به این پرونده میگوید.
از روند رسیدگی به پرونده بگویید. در 3جلسه محاکمهای که برگزار شد، چه گذشت؟
جلسه نخست دادگاه به بیان کیفرخواست پرونده گذشت. در این جلسه نماینده دادستان کیفرخواست را قرائت کرد و درحقیقت دفاعیات ما در جلسه دوم و سوم انجام شد. جالب اینکه در جلسه دوم، این خود موکلم بود که از خودش دفاع کرد و در برابر هر عنوان اتهامی که مطرح شده بود، دفاعیات خود را مطرح کرد.
دفاعیات موکلتان بیشتر بر چه مواردی استوار بود؟
موکلم از زمانی که در زندان است قرآن میخواند؛ حتی نهجالبلاغه را مطالعه کرده و در جریان دفاعیاتش به آیات قرآن و فرمایشات امیرالمومنین(ع) در نهجالبلاغه استناد میکرد.
نحوه دفاعیاتش و مواردی که مطرح میکرد، نشان میداد که هم قرآن خوانده و هم نهجالبلاغه را مطالعه کرده است. او حتی در برخی از موارد، از فیلمها و سریالهایی که در آنها جلسات محاکمه به نمایش درآمده بود، الگو گرفته و در جلسه دوم تلاش کرده بود دفاع مناسبی در برابر اتهاماتش بیان کند.
جلسه سوم و آخرین جلسه محاکمه چگونه گذشت؟
در این جلسه که حدود 2ساعت طول کشید، علاوه بر موکلم، من هم به دفاع از او پرداختم و همچنین نماینده دادستان نیز مسائلی را مطرح کرد.
دفاعیات شما بیشتر حول چه محوری بود؟
خب، بنده براساس عناوین اتهامی که در پرونده مطرح بود از ایشان دفاع کردم. بعضی از عناوین اتهامی جای دفاع بیشتری داشتند که زمان کافی برای دفاع داشتیم. در برخی از اتهامها نیز مسئله ندامت و توبه مطرح بود که موکلم از همان ابتدا توبه کرده و اظهار ندامت کرده بود و به همین دلیل با توجه به توبه او، دفاعیات به طریق دیگری انجام شد. بهطور کلی در برابر هر عنوان اتهامی که مطرح شده بود، دفاعیاتم را مطرح کردم و موکلم نیز در این جلسه بهصورت جمعبندی و هم براساس هر عنوان اتهامی از خودش دفاع کرد. در برخی از اتهامات موکلم، بحث اهانت مطرح بود؛ این در حالی بود که برخی از آنها اصلا از سوی موکلم انجام نشده بود، بلکه مطالبی بود که در پیجهای فیک و منتسب به موکلم منتشر شده بود. در جلسه دادگاه، موکلم توضیح داد که مدتهاست صفحهای در اینستاگرام ندارد و فعالیت مجازیاش در یوتیوب بوده است؛ حتی در جاهایی تلاش کرد ثابت کند که صفحه اینستاگرامی موردنظر اصلا متعلق به او نبوده است.
بهغیر از این پرونده، پرونده دیگری هم علیه موکلتان تشکیل شده؟
موکلم پرونده دیگری هم دارد که در دادگاه کیفری 2تشکیل شده است. ما از همان ابتدا درخواست تجمیع پروندهها را دادیم که همه پروندهها در یک شعبه که به جرم مهمتر رسیدگی میکند، رسیدگی شود. اما با توجه به اینکه جلسه رسیدگی به پرونده در دادگاه کیفری2هنوز شروع و درباره آن تصمیمگیری نشده بود، این اتفاق نیفتاد. با این حال امیدواریم درصورت صدور رأی در این پرونده، با توجه به تشابه عناوین اتهامی، رسیدگی به آن پرونده نیز متوقف شود.
موکلتان جز این دو پرونده، پرونده دیگری ندارد؟
پروندههای دیگری که موکلم داشته، همگی رسیدگی شدهاند.
در این مدت روند رسیدگی به پرونده را چطور ارزیابی میکنید؟
خوشبختانه رسیدگی به پرونده روند خوبی داشت. به ما زمان کافی برای بیان دفاعیاتمان داده شد و توانستیم هر آنچه را که میخواستیم در دادگاه مطرح کنیم.
با توجه به ملاقاتها و گفتوگوهایی که با موکلتان داشتید، او را چطور ارزیابی میکنید؟
خب، من قبل از اینکه بهعنوان وکیل مدافع متهم انتخاب شوم، هیچ شناختی از او نداشتم؛ به همین دلیل نمیتوانم در اینباره قضاوتی داشته باشم، اما در این مدت متوجه شدم که موکلم فردی بسیار آرام و البته با روحیهای حساس و لطیف است.
در زندان به چه کارهایی مشغول است؟
او سعی میکند بیشتر اوقاتش را در زندان به خواندن قرآن و نهجالبلاغه، تماشای تلویزیون و کارهای هنری خودش ازجمله نوشتن شعر و موسیقی بپردازد.
ورزش چطور؟
خب، با توجه به شرایط خاصی که دارد، تا حدی که برایش ممکن است ورزش هم میکند.
اشاره کردید که او در زندان تلویزیون تماشا میکند. بیشتر پای چه برنامههایی مینشیند؟
موکلم بهگفته خودش تمام ماه رمضان را روزه گرفت. او علاقه زیادی به برنامه محفل که در شبهای ماه رمضان پخش میشد، داشت و پای این برنامه مینشست. البته سریالهای دیگری هم تماشا میکند که حتی به برخی از آنها نقد هم دارد. او به مناسبت 13رجب، سالروز تولد امیرالمومنین(ع) هم شعری سروده و قصد دارد درصورت آزادی آن را اجرا کند.
بهنظر شما درصورت آزادی، رفتار گذشتهاش را تکرار نخواهد کرد؟
همانطور که گفتم او توبه کرده و درصورت آزادی همهچیز بستگی بهخودش و اطرافیانش دارد. او طرفداران زیادی دارد. از زمانی که وکالت او را برعهده گرفتهام و شماره تلفن خودم و دفترم در اختیار طرفدارانش قرار گرفته، نوجوانهای زیادی با من تماس میگیرند و همهشان خواستهشان این است که هر کاری میتوانم برای آزادی موکلم انجام دهم و برایش دعا میکنند. خب، این فرصت مناسبی است که موکلم تبدیل به یک الگوی خوب برای طرفدارانش شود. موکلم ذهن خلاقی دارد و دلش میخواهد درصورت آزادی به کارهای هنریاش ادامه دهد و امیدوارم حکمی عادلانه و قانونی برایش درنظر گرفته شود.